El sud del Perú en quatre etapes: la gastronòmica Lima, Arequipa i el magnífic Cotahuasi, el llac TitiCaca i el Valle Sagrado. Perú és un país immens, així que les distàncies i els temps de transport són considerables. Hem combinat dies i nits de bus amb alguns vols interns.

Finally, of one thing the tourist in South America may be assured—that dear to him, as it is to us, will be the remembrance of those romantic rides over the Cordilleras amid the wild magnificence of nature, the adventurous walk through the primeval forest, the exciting canoe-life on the Napo, and the long, monotonous sail on the waters of the Great River.

Andes and the Amazon, James Orton, 1870, NY

El que més ens ha interessat: la gastronomia de Lima, el cañon del Cotahuasi, veure passar els dies al llac Titicaca, i el Valle Sagrado (on a part del Machu Picchu i hi ha força altres runes interessants i excursions molt recomanables)

Lima

Lima, a nivell del mar. Runes de Huaca Pucllana. El punt d’entrada al Perú. A Lima s’hi ve a menjar bé: Maido, experiència Nikkei. A barranco anem recomanats a taberna isolina i a cevicheria el muelle. En vàrem triar 3, però n’hi ha dotzenes per a tots els gustos i butxaques. Nivell!

Arequipa i Cotahuasi

Arequipa està a 2380 m, emmarcada pel Misti. Mercat, Monasterio Santa Catalina. Canyón del Cotahuasi, un dels més profunds del món. 10 hores de bus des d’Arequipa, la meitat sense asfaltar, i amb un coll a 4500 m.

6/12 Matinal a veure la cascada de Sipia. A la tarda Cotahuasi a Charcana, 3 hores de bus per pista de vertigen per a remuntar 1000 m. Candelaria Retamoso. 7/12 Charcana a Picha, 4 hores a peu més o menys pla, i després baixar 1800 m fins a Quechualla, CALOR. Quechualla un oasis amb vinyes, mangos, papaya…. Fem nit i sopem cui al forn. Yanet Aranzamendi. 8/12 De Quechualla a Alca, dia de bus parant als banys de Luchio. 9/12 D’Alca a Lauripampa, 4 hores de bus per pista per a remuntar de nou 1000 m fins a Churca, i des d’allà 1 h apeu fins a Lauripampa, petit nucli on farem nit (bosc de Puyas de Raimond) Elsa Margarita. 10/12 retorn a Alca.

Bus nocturn cap a Arequipa. Descans, bugada, internet, i preparar la següent destinació. Ens queda pendent Puyca (César Totocayo / Pascuala Pachao).

Font Informació: Pepe Felipe de Cotahuasi (0051 958747794). Treballa a la casa de Cultura, i part de la seva feina, és aconsellar als turistes rutes per la Vall, connectant transports públics, caminades i allotjaments, alguns existents altres que van generant per incrementar els ingressos va la gent de la vall. Connectar x WhatsApp un parell de dies abans d’arribar, i passar-lo a veure a la casa de cultura. Molt recomanable, una aproximació a la realitat de la vall, pel que fa a paisatge, gent, menjar, transport i allotjaments.

Llac Titicaca

Ens deixem acollir per la calma, dies contemplatius, el temps passa ràpidament, li dediquem dies. Puno, península de Capachica, Llachon, casa Félix, (Isla Uros, només digne si acceptem que és una recreació de com vivien els Uros). Isla Taquile, cal passar almenys una nit en alguna illa, allotjament de casa Alejandro Flores.

Valle Sagrado

El Machu Picchu, un dels llocs més turístics de tot sud Amèrica. Però el Valle Sagrado es molt més. Anem a Machu Picchu per la via “econòmica” (bus a Santa Teresa, taxi a hidroelèctrica i apeu fins a Aguas calientes i entrada Machu Picchu. Després, Ollantaytambo, Urubamba, caminada Moray-salineras, caminada Cinchero – Urquillo, Pisac. En total un parell de setmanes a la zona. Els tracks de les caminades que hem fet des d’Urubamba per a visitar algunes runes, unes salines, un mercat, i fer un tros de camí inca, fàcils i de baixada:

Lectures

  • Catherine Allen: The Hold Life Has: Coca and Cultural Identity in an Andean Community
  • José Carlos Mariátegui, 7 Ensayos de Interpretación de la Realidad
  • Marco Avilés, De dónde venimos los cholos
  • Ricardo Uceda, Muerte en el Pentagonito,
  • Lurgio Gavilán, Memorias del soldado desconocido
  • José Carlos Aguello, Los rendidos
  • John Hemming’s The Conquest of the Incas
  • Jared Diamond, Guns, Germs & Steal
  • Hiram Bingham, Inca land, 1911

La Teca

Cuy (frito, al horno, al palo), Milanesa de pollo, Rocoto, Picana, Lomo saltado, Chicharrón (de cerdo, de pollo, de pescado), ceviche, sanhuche, Anticuchos, Caldo de gallina, de cordero, de cabeza, Sopa (de maní, de quinua, de trigo, de fideos….), Crema (de zapallo, de verduras), chancho )al palo, a la cruz, a la Caja china) Camote, Choclo con queso, lechón, Mondongo, Costillar de cordero, pollo broaster, arvejita con hígado, chupe de pescado, sudado de pescado, salchipapas, Buñuelitos, churros, alfajores de manjar, lengua de suegra, marcianos, juanes, café pasado, café lavado, Mate de muña, de coca, mazanilla o anis, emoliente, chicha morada, chicha blanca, maca.

Les Fotos

Les fotos